Onze aanpak: de 4 positionerings­stappen

School in Vorm werkt met een gestructureerde aanpak waarbij via een aantal stappen het gehele positionerings­traject en het communicatieplan van de school aandacht krijgen.


Intakegesprek en Marketingplan


  1. Intakegesprek met de schoolleider. Inventarisatie van de huidige situatie en de problematiek rond leerlingenaantal, relatie met de ouders, samenwerking binnen het team, concurrentiepositie en huidige positionering. Doel: het achterhalen van het communicatieprobleem
  2. Doelstellingen t.a.v. groei, positionering en de barrières die geslecht moeten worden
  3. Sterkte-Zwakte (SWOT) analyse met de belangrijkste kwesties die moeten worden aangepakt
  4. Plan van aanpak en opstellen van een nieuwe of verbeterde positionering
  5. Communicatieplan met activiteiten kalender

Onderzoek en analyse


  1. Onlineonderzoek onder ouders om de motivatie voor hun schoolkeuze en hun relatie met de school te onderzoeken. Dit geeft een inzicht in de huidige positie van de school bij de huidige afnemers (ouders)
  2. Analyse van de resultaten en implementatie voor het beleid
  3. Kwalitatief onderzoek in de vorm van een of meer groepsdiscussies met ouders, teamleden en leerlingen om hun relatie met de school en het onderwijs te achterhalen

Communicatie­middelen


Belangrijk bij dit onderdeel is de uniforme uitstraling en de kracht waarmee het gevoel van onderwijskwaliteit, de omgang tussen leerlingen en docenten en de sfeer waarin de lessen plaatsvinden. De informatie moet voor de ouders relevant zijn, zich onderscheiden van collega-scholen in de buurt en geloofwaardig overkomen. Dus geen holle wervingspraatjes met veel onderwijsjargon. School in Vorm is een van de weinige advies organisaties die zowel in uitvoering als inhoud gespecialiseerd is. Hieronder een paar opties voor externe communicatie die in overleg en naar u keuze kunnen worden ingezet;

Schoolgids - Schoolgidsen worden vaak gezien als een noodzakelijk iets en ze blinken dan ook niet uit in een prettig leesbaar document. Wij maken er een mooie sfeerimpressie van die prettig leest en waarin alle noodzakelijke informatie is opgenomen. Het gevoel dat we als school willen overbrengen is de belangrijkste doelstelling van dit document. U verleidt de mogelijke leerlingen tot een bezoek of het bijwonen van een open dag.
Video - Beelden zeggen meer dan woorden. In een video op uw website van ca. 3 minuten krijgen ouders een goede impressie en sfeerbeeld van de school. We belichten daarbij de onderwijsfunctie voor de kinderen de ouders maar ook de functie in de buurt of wijk. Deze video kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Low budget als animatie met tekst in beeld en muziek of als live action met gesproken commentaar. De productie gaat snel en efficient. School in Vorm neemt u al het werk uit handen. Vraag hier een vrijblijvende offerte.
Aankleding - De uitstraling van de school zelf is ook een belangrijk keuze criterium voor ouders en kinderen. Of het gebouw nu oud is of nieuw het gaat om de eerste indruk als je binnen komt. School in Vorm adviseert en begeleid de uitvoering voor de aankleding van de school zowel in de school als aan de buitenkant. Denk bij de aan kleding aan alle aspecten van uw uitstaling; drukwerk, visitekaartjes en huisstijl horen daar ook bij.
Website - Aanpassing van de website waarbij vooral filosofie van de school in heldere taal met passende beelden wordt weergegeven. Ouders vergelijken immers scholen mede op basis van hun indruk van de website. School in Vorm zorgt een wervende site met een responsive design. Dit betekent dat de website op elk apparaat goed bekeken kan worden. Daarnaast zorgt een responsive website er voor dat ook mobiele webdesign gebruikers op een goeie manier de website kunnen gebruiken.
Socialmedia - Gelukkig verschuift de vraag steeds meer van “ik wil iets met social media” naar “hoe past de inzet er van in de communicatiemix van de school?”. School in Vorm adviseert over alle vormen van social media inzet, altijd vanuit een geïntegreerde visie en totaaladvies. uw doelstellingen zijn daarbij leidend. Om dat de inzet van social media continue aandacht vraagt bieden we trainingen aan voor beginnende- en meer ervaren gebruikers. Daarnaast helpen we met het schrijven van blogs en het regelmatig posten van andere schoolberichten.
Folder - Doel van de folder is om ouders na de eerste kennismaking nog even de sfeer en het gevoel van de school mee te geven. Beeld is belangrijk in de folder maar ook de quotes van andere ouders en kinderen zorgen voor positieve referenties. Veel succes hebben we met de 8 pagina’s A5 gevouwen als zgn. dubbele staldeur. Maar ook een kleine flyer is effectief. Denk hierbij aan een gevouwen A4 met aankondiging van b.v. een open dag of andere schoolactiviteit. De folder of de flyer kunnen we voor u relevant laten verspreiden in de wijk of regio (postcodegebied).

Training en interne motivatie

Om de school in vorm te krijgen is het belangrijk dat het hele team gemotiveerd is om samen de doelen te behalen. Soms is de leiding overtuigd en gemotiveerd maar kost het veel energie om alle medewerkers te overtuigen om de school als een merk te zien dat diensten verleend (onderwijs) en waarbij klant tevredenheid de hoogste prioriteit moet hebben. Tevreden ouders en kinderen zijn immers de beste ambassadeurs voor de school.

  1. Positioneren in het onderwijs 'De School als merk' Als we eens anders tegen de school aankijken welke waarden kunnen we er dan aan koppelen. Denk aan saaie verzekeraars als FBTO en Interpolis die hun het stoffige imago hebben afgeschut. Hoe deden ze dat?
  2. Conceptueel denken. Waarom zijn conceptmerken zo succesvol denk aan Apple, Ikea, Duracell en wat is het geheim. Waar liggen de raakvlakken met non-profit organisaties als het onderwijs?
  3. Het Nieuwe Schrijven. Hoe zetten we beide hersenhelften aan het werk om teksten te schrijven die aantrekkelijk en overtuigend en correct zijn
  4. Socialmedia en de inzet van deze online communicatiemiddelen bij het contact met onze omgeving. Te boeken als basic of advanced versie

Alle trainingen worden gegeven door professionals die werkzaam zijn in de praktijk en daarnaast de vertaalslag naar het onderwijsveld kunnen maken. De trainingen worden op maat samengesteld en bestaan uit een aantal dagdelen (ochtend/middag). Deze onderwerpen lenen zich ook prima als onderdeel van een tweedaagse.